Növényi olajok zsírsav összetétele:


Extra szűz olíva olaj
omega 6: 13-16 %
omega 3: 1-12%
olajsav: 70-72%
telített zsírsavak: 14%

Lenmagolaj
omega 6: 18-20 %
omega 3: 51-58%
olajsav: 21%
telített zsírsavak: 2-3%

Repceolaj
omega 6: 23 %
omega 3: 8-9%
olajsav: 30%
telített zsírsavak: 15%

Normál napraforgó olaj
omega 6: 63,1 %
omega 3: 0%
olajsav: 20-23%
telített zsírsavak: 10-12%

Tökmagolaj
omega 6: 40 %
omega 3: 3-4%
olajsav: 36-40%
telített zsírsavak: 15-20%

Szőlőmagolaj
omega 6: 71,5 %
omega 3: 0%
olajsav: 17,4%
telített zsírsavak: 0%

Mandulaolaj
omega 6: 29 %
omega 3: 0,7%
olajsav: 60%
telített zsírsavak: 8-15%

Kendermag olaj
omega 6: 50-56 %
omega 3: 17-20%
olajsav: 14,8%
telített zsírsavak: 10%

Szezámolaj
omega 6: 44-64%
omega 3: 12-15%
olajsav: 3-8%

Máriatövis olaj
omega 6: 54%
olajsav: 20-26%
telített zsírsavak: 10-16%

Az egyensúlyt, a szervezet megfelelő működését a két esszenciális zsírsav bevitelének megfelelő mennyisége és aránya biztosítja.
Étrendünk esszenciális zsírsavtartalma akkor optimális, ha az omega-3 zsírsavak fedezik az energiaszükséglet minimum 0,2 százalékát, az omega-6 zsírsavak pedig minimum egy százalékát.
A hazai táplálkozásra azonban az omega-6 zsírsav túlzott bevitele mellett az omega-3 zsírsav hiánya a jellemző.
Az esszenciális zsírsavak évszázadokon keresztül megfelelő mennyiségben és arányban voltak jelen a táplálkozásunkban, de az utóbbi évtizedekben a táplálkozási szokások megváltozása miatt ez az arány igen kedvezőtlenül alakult.
A fenti felsorolásból jól látszik,hogy a lenmagolaj tartalmazza a legideálisabb arányban az omaga-3 és omega-6 zsírsavakat.

Ilyen bonyolult lenne az egészséges táplálkozás? Kémiai ismeretekre kellene szert tenni? Természetesen nem, továbbra is áll az a megállapítás, hogy a változatos, kiegyensúlyozott étrend a legbiztosabb módja annak, hogy valamennyi tápanyaghoz megfelelő mennyiségben és arányban jusson a szervezetünk.